Tips nr4

DE TECHNIEK IS NIET HET BELANGRIJKSTE IN BEGIN

Wat voor apparatuur geldt is ook van toepassing voor de techniek achter de. Je hoeft helemaal niet direct volledig bekend te zijn met de sluitertijd, diafragma, iso en witbalans om mooie foto's te maken.

Je leert dit het beste door het zelf te doen. Onthoud welke instelling je voor welk effect nodig hebt. Probeer nadien ook eens de verschillende instellingen bij eenzelfde situatie, bijvoorbeeld met je witbalans te verzetten naar gloeilamp, tl lamp, schaduw, zon, flitslicht, enz. Als je eenmaal ziet en weet wat er gebeurd in de praktijk is het later niet moeilijk om de theorie erachter te leren en te gebruiken.

In plaats van je te verdiepen in diafragmagetallen kun je ook onthouden dat je bij een lager getal (b.v. f/2.8) minder licht nodig hebt om een scherpe foto te maken en dat je achtergrond gemakkelijke onscherp wordt dus een groot diafragma.

Bij een hoger getal_(b.v. f 22), dus een laag diafragma, heb je veel licht nodig en is bijna alles in de foto scherp. Voor je lichtgevoeligheid kun je onthouden dat een hogere ISO waarde (bijvoorbeeld ISO 1600) zorgt voor minder bewogen foto's bij weinig licht, maar wel ruis in je foto veroorzaakt.

Uitzonderingen maken de regel maar er is genoeg te bedenken om op deze basiskennis al een heel eind komen. Door veel te oefenen in de praktijk ontdekt je wel wat de uitzonderingen zijn en wat bepaalde dingen kan versterken.

Tip: Maak je helemaal in het begin niet druk om of over de techniek van je toestel!