Tips nr2

WAT IS DAN WEL BELANGRIJK VOOR UW 1ste AANSCHAP

Vooreerst raad ik U aan om na te denken wat je precies wil gaan fotograferen, portret, landschappen, macro, straatfotografie. Het kan natuurlijk ook dat je deze beslissing nog niet hebt gemaakt.

De gouden tip, ga naar een paar verschillende fotozaken en vraag eens wat uitleg, de verkopers zijn meestal zeer ervaren fotograven en zullen U graag uitgebreid te woord staan, op zeker moment waren zij ook startende fotograaf.

Wat mij betreft is dit één van de belangrijkste redenen, zo niet de belangrijkste reden, om voor een bepaald merk te kiezen. Hoe ligt de camera in je hand? Voelt hij prettig aan? Zitten de knoppen voor jou op een bereikbare en logische plek? Om dat te weten te komen is maar één manier om hier achter te komen ga eens naar verschillende fotozaken en probeer camera's van verschillende merken uit. Dan merk je vanzelf waar jouw voorkeur ligt. Probeer per merk ook verschillende camera's, want ook per lijn kan de bouw en interface verschillen.

Nog een belangrijke reden om voor een merk camera te kopen is de doorgroeimogelijkheden. Zo zal je met een Nikon, Canon, Sony, Leica, enz. Deze merken bieden namelijk een aanzienlijk groter assortiment voor de amateur en professional, zowel in objectieven als in body's. Een andere reden is ook dat je veel gemakkelijker op de tweedehandsmarkt terecht zal kunnen en hoe groter het aanbod hoe kleiner de …… juist.

Als je u eerste digitale spiegelreflexcamera wil aanschaffen wil je zeker nog niet zo’n ruim budget en meestal nog geen idee wat voor fotografie hun voorkeur heeft. In die gevallen zou ik aanraden, koop een instapmodel met “kitlens” (camera met objectief in 1 pack” en ga daar lekker mee spelen. Dan merk je het vanzelf als je iets mist bijvoorbeeld,: lichtsterkte, een korte focusafstand of tele-bereik) en kun je afhankelijk daarvan bekijken wat je volgende aanschaf gaat worden. Zorg wel dat je in RAW bestand kan fotograferen.

Weet je echter nu al binnen welk genre je aan de slag wil, dan kun je daar de keuze van je objectief op afstemmen. Wil je bijvoorbeeld voornamelijk sportfotografie gaan doen, dan is het zinvol bij je camera direct ook een teleobjectief aan te schaffen. Wil je gewoon lekker allround zijn, schaf dan een combi aan van een standaardzoomlens (bijvoorbeeld de kitlens) en een telelens